15 "умни" радара с камери са оставили без книжка вече 15 хил. шофьори джигити само за 5 месеца, съобщиха от Пътна полиция.
Толкова са шофьорите, на които са им били издадени актове за движение с повече от 30 км над разрешените от началото на февруари до 15 юли т.г., след като е било заснето нарушението им. Всички те ще бъдат глобени с между 100 и 400 лв. и ще им бъде забранено да сядат зад волана от 1 до 3 месеца, обясняват експерти от КАТ.
Това значи, че всеки ден тези уреди свалят от колата поне по 100 джигити.
Нашенците обаче масово се опитвали да мамят катаджиите, като пишели в декларациите, подавани в МВР, че други хора са карали колите им, когато са заснети в нарушение. Сред най-наглите е шофьор, който твърдял, че 75-годишната му баба е "летяла" със 180 км в час със спортната кола на внука си.
Друг джигит директно вписал, че превишението на скоростта с неговата кола е било извършено от човек, който по-късно се оказало, че е починал преди датата на сниманото нарушение.
Често водачите давали данните и на свои близки, които отдавна живеят в чужбина и няма да им се отрази, ако им отнемат книжката у нас за няколко месеца, разказват от МВР.
Само на столичния Орлов мост монтираното и включено на 3 май устройсто е "заловило" 5500 каращи бързо шофьори за 65 дни. Това значи, че този радар е "заковавал" поне по 4-ма шофьори на час, които при ограничение от 50 км в час край автобусна спирка са се движили с над 81 км.
От Пътна полиция отчитат, че само тези 15 модерни уреда, които се местят в 30 кутии по нашите шосета, ловят повече нарушители, отколкото всички стари радари, с които са въоръжени дебнещите в храстите или край тях катаджии.
Десетки шофьори, които вече са получили покана от КАТ и са им показали снимка с нарушението, недоволстват обаче, че нямало табелки, които да съобщават за наличието на камера с радар.
"Преди повече от 5 г. отпадна от Закона за движение по пътищата изискването да се слагат подобни табели. Там, където са останали, ние все пак ги използваме, за да разполагаме екипите от полицаи с техниката, монтирана в колите им", обясни зам.-директорът на Охранителна полиция комисар Алекси Стратиев. Експертите все още не могат да изчислят колко живота са спасили камерите и колко катастрофи са били предотвратени, защото те работят по-малко от половин година. "Със сигурност двата радара с камери и разделянето на движението на пътя между Бургас и Созопол спряха там почти всекидневните смъртоносни катастрофи", категоричен е комисар Стратиев. Пътните полицаи припомнят, че особено през лятото в тази отсечка имаше десетки жертви.
Новите стационарни и мобилни радари с камери са засекли от началото на годината до средата на юли 180 хиляди нарушения на скоростните режими, сочат данните. От тях пътните полицаи са успели да обработят малко повече от 82 хил. и са изпратили покани на шофьорите. Едва 15 хил. от водачите джигити обаче до момента са се явили в службите на КАТ и са им били написани актове.
От службата обаче отново предупреждават, че ако са ви снимали в нарушение и не сте се явили, няма да ви сменят шофьорската книжка или да ви издадат друг документ в Пътна полиция, докато не си приберете акта.
"В момента използваме едва 20% от възможностите на радарите с камери, защото нямаме физическата възможност да обработваме повече нарушения. Уредите ловят най-наглите джигити на пътя, които летят с над 30 км над разрешените", обяснява гл. инспектор Антон Антонов от отдела, който следи и събира сниманите нарушения от цялата страна. Най-безотговорни продължават да са шофьорите в Старозагорско и Ловешко, средно в страната 15-те камери "ловят" всеки ден по 1200 нарушители.
Сред рекордьорите до края на юли са столичанин, който прелетял през благоевградското с. Мурсалево с 210 км в час при ограничение 50 км/ч. В София служител на частна сигнално- охранителна фирма за 2 ч прелетял 3 пъти със 150 км в час по бул. "Цариградско шосе". Само от издадените за 5 месеца актове от снимани нарушения държавата трябва да прибере 18 млн. лв.
Ако обаче наесен парламентът приеме предложението за т.нар. електронен фиш и бързо плащане на всяко установено с модерните уреди нарушение, приходите ще скочат поне 50 пъти.
С купуването на още снимащи уреди в КАТ се надяват да подменят и работещите в момента 400 стари радара, с които пътните полицаи дебнат по шосетата у нас.
"Радарите с камерите оказват огромно положително влияние върху безопасността на пътя, защото заради висока скорост е убита всяка втора жертва на пътя. Много е важно обаче парламентът по-бързо да отпуши процедурата за бързо събиране на глобите за снимани нарушения", смята Тодоров. Според него трябва в най-кратки срокове да се купят още камери, като те трябва да могат да "ловят" и шофьорите, които карат без задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Ако бъде въведена тази допълнителна мярка, от гаранционния фонд на застрахователите много бързо ще отпуснат пари за необходимите около 400 камери за цялата страна, смята председателят на БАЗК
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment